Translate

tisdag 3 december 2013

Julstök

Idag började vi med vårt julstök här på Nyckelpigan, vi bakade pepparkakor och gjorde ljusstakar av saltdeg. Till vår hjälp hade vi två föräldrar här.
I
I lucka nummer 3 hittar barnen bokstaven L och en bild på tre stycken lejon.
Vi berättar sagan om de tre Lejonen Leo.
De tre lejonen Leo
Det var en gång tre lejon, som skulle gå till savannen och äta. Alla tre hette Lejonen Leo. På vägen var det en bro över en å, som de måste över, och under den bron satt det en jägare med ett stort svärd och vaktade bron. Först kom det lilla Lejonet Leo och skulle gå över bron. Tripp, tripp, trapp, lät det i bron. "Vem är det som trippar på min bro ?" skrek jägaren. ”Det är den minsta lejonet Leo. Jag ska till savannen och äta", sa lejonet med sin ljusa röst. "Nu kommer jag och tar dig med mitt svärd!" sa jägaren. "Åh, nej, ta inte mej, för jag är så liten. Vänta lite, så kommer det mellersta lejonet Leo. Han är mycket större!" "Kör till, då" sa jägaren. Efter en liten stund kom det mellersta Lejonet Leo. Tripp, trapp, tripp, trapp, lät det i bron. "Vem är det som trampar på min bro?" skrek jägaren. "Det är bara den mellersta Lejonet Leo, som ska till savannen och äta", sa lejonet med sin ganska kraftiga röst. "Då kommer jag och tar dig med mitt svärd!" skrek jägaren. "Åh nej, ta inte mej! Vänta lite, så kommer det stora lejonet Leo, han är mycket, mycket större!". "Låt gå ", sa jägaren otåligt. Rätt som det var kom det stora Lejonet Leo. Tripp, trapp, tripp, trapp, tripp, trapp, lät det i bron. Lejonet var så tungt att det knakade och brakade i bron. "Vem är det som klampar på min bro ?" skrek jägaren. "Det är det stora Lejonet Leo", sa lejonet med sin dånande röst. "Då är det dig jag väntat på och nu kommer jag och tar dig!" skrek jägaren. "Ja, kom du bara!", sa lejonet. Och så rusade han på jägaren och röt med sin dånade röst så hårt att jägaren for iväg långt bort och ner i ån. Och tack vare det kunde alla tre Lejonen Leo gå till savannen och äta sig så mätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar